Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XXI – NÚMERO 26 – 2019

PROFILE AND PERFORMANCE OF THE MUSIC THERAPIST IN THE BRAZILIAN NAVY

  • Raquel Ribeiro Arantes Moreira
  • Fernanda Valentin
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.26.2019.27
Submitted
February 24, 2021
Published
30-06-2019

Abstract

The Armed Forces of Brazil are essential in the implementation of national security and are constituted by the Navy, the Army and the Air Force. This article aims to present a survey on the profile and performance of music therapists in the Brazilian Navy. To this end, it developed a qualitative research in which four music therapists who work or have worked in this military context were interviewed. After analysis, data were organized into four categories: employment relationship; competences and skills of the music therapist; areas of expertise and teamwork; and objectives of music therapy. The results show that two music therapists are already activated and three are activated in the Brazilian Navy with military ties in the areas of mental health, social assistance and rehabilitation, in multidisciplinary teams. According to the interviews, the main objective of the music therapist in the Brazilian Navy is to promote health and the big challenge is to use the service as health professionals in line with military activities. In view of what was presented, highlight it or the commitment of music therapists to increase the number of professionals in this area, concomitantly with the desire to recognize the relevance of music therapy in this context.

References

  1. BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
  2. BRUSCIA, K. E. Definindo musicoterapia. Tradução: Marcus Leopoldino. 3ª ed. Dallas: Barcelona Publishers, 2016.
  3. CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução nº 466, de 12 de Dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: CNS; 2012. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf.
  4. DPHCEX. Diretoria do Patrimônio Histórico e Cultural do Exército. Disponível em: http://www.dphcex.eb.mil.br/images/PRVT/Cartilha-2---VALORES-E-TICA-PROFISSIONAL-MILITARES---A3-Verso-Provisrio.pdf. Acesso em: 30 Nov. 2019.
  5. JAFELICE, Giovana Telles; MARCOLAN, João Fernando. Perception of mental health professionals about the multiprofessional work with residents. Journal of Nursing UFPE on line, v. 11, n. 2, p. 542-550, jan. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/11972. Acesso em 15 jul. 2020. doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i2a11972p542-550-2017.
  6. MARINHA DO BRASIL, s/d. Marinha do Brasil protegendo nossas riquezas, cuidando da nossa gente. Carreira militar. Disponível em: https://www.marinha.mil.br/carreira-militar. Acesso em: 29 Nov. 2019.
  7. MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, out. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232012000300007&lng=en&nrm=iso. Acesso em 21 Dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
  8. PASSOS, Cases Fábio. Legislação Militar. Escola de Aprendizes-Marinheiros do Espírito Santo. Vila Velha, ES. Fev. 2018. Rev. 6. Disponível em: https://www.marinha.mil.br/eames/sites/www.marinha.mil.br.eames/files/LEGMIL.pdf. Acesso em 21 Dez. 2019.
  9. PONTES, Siralberto Francisco; ZANINI, Cláudia Regina de Oliveira; CAIXETA, Cássia Maria Moura P. A intervenção musicoterápica na polícia militar; uma ação buscando o tratamento da ansiedade e stress ocupacional. Trabalho de Conclusão de Curso – Graduação em Musicoterapia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2006.
  10. RABAGLIO, Maria Odete. Seleção por Competências. 2ª edição. São Paulo: Educator, 2001.
  11. UBAM. Normativas do Exercício Profissional do Musicoterapeuta - Matriz Dacum. 2018. Disponível em: http://ubammusicoterapia.com.br/wp-content/uploads/2018/08/DACUM-2-a.pdf. Acesso em: 21 Dez. 2019.
  12. VALORES, DEVERES E ÉTICAS MILITARES. Vade-Mécum 10 (Portaria nº 156, de 23 de abril de 2002, Comandante do Exército). Brasília: SGE, 2002.
  13. ZANINI, Claudia Regina de Oliveira. O curso de Musicoterapia da Universidade Federal de Goiás - a formação e a identidade profissional do musicoterapeuta. Revista UFG, v. 7, n. 2, 29 set. 2005.

Most read articles by the same author(s)