Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XIII – NÚMERO 11 – 2011

MUSIC THERAPY AND INCLUSIVE EDUCATION

  • Marli Gimenez
  • Pedro Gonçalves
  • Scheila Amorim
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.11.2011.279
Submitted
June 29, 2021
Published
30-12-2011

Abstract

This paper discusses issues related to the inclusive education. According to the Brazilian Constitution, the access to education is everyone’s right. To this end, historical and conceptual changes occurred until this right was guaranteed to people with special educational needs. Therefore, in this work, there is a brief historic background on the Brazilian legislative process in relation to special education. Subsequently, the main concepts of this educational policy and its objectives are discussed herein and a reflection is made on the work of music therapy within this context.

References

  1. ABNT. Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro: ABNT, 2004. Disponível em: http://www.mpdft.gov.br/sicorde/NBR9050-31052004.pdf. Acesso em 22 de novembro de 2010.
  2. ANSAY, Noemi. A inclusão de alunos surdos no ensino superior. In: Revista do Núcleo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia, v.1. Curitiba: 2010. p. 121-137. DOI: https://doi.org/10.33871/2317417X.2010.1.1.174
  3. BRASIL. Ministério da Educação. Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2006.
  4. ______. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2007.
  5. BRUSCIA, Kenneth E. Definindo Musicoterapia. 2ª ed. Rio de Janeiro: Enelivros, 2000.
  6. FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1993.
  7. MONTOAN, Maria Tereza E. Todas as crianças são bem-vindas à escola. In: Pró-Inclusão. 2007. Disponível em: http://www.pro-inclusao.org.br/textos.html. Acesso em 21 de novembro de 2010.
  8. OLIVEIRA, Romualdo Portela. O Direito à Educação na Constituição Federal de 1988 e seu restabelecimento pelo sistema de Justiça. In: Revista Brasileira de Educação. Mai/Jun/Jul/Ago, n. 11. Campinas: Autores Associados, 1999. p. 61-74.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.