Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Relato de experiência profissional reflexiva em musicoterapia

ANO XXIV – NÚMERO 34 – 2022

Storie: report of an experience from the adaptation of the story telling technique

DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.34.2022.403
Submitted
August 11, 2022
Published
10-10-2024

Abstract

Storytelling is part of many cultures around the world. It is tradition being passed on orally, with words as its form of transmission. It is when imagination takes wing and goes beyond limits, barriers, formal logic, touching fantasy, reaching the unimaginable. Creating stories allows exploring creativity and makes us consciously and unconsciously express memories, memories, emotions and feelings. The objective of this work is to report an experience lived by two interns of the Unespar Music Therapy Course, during the year 2021, in remote mode consultations, during of the COVID19 pandemic. It describes what has been called the “Song of History”, an adaptation of Bruscia's Storytelling technique. The objective of this technique is to work on musicality, expressiveness and creativity. The methodology of this proposal was developed over the course of the meetings and consists of using storytelling as one creates/improvises it, with the accompaniment of a musical instrument or voice and the use of figures. As a result, an improvement in expressiveness, musicality and communicability on the part of the participants was perceived.

References

  1. Abramovich, F. (2001). Literatura infantil: gostosas e bobices. São Paulo: Scipione.
  2. Arndt, A. D. (2015).“Mas, nós vamos compor?”:roda de música como experiência coletiva em um CRAS da região metropolitana de Curitiba. 196f. Dissertação. (Mestrado em Psicologia). Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/160559/337739.pdf?sequence=1 &isAllowed=y.
  3. Austin, D. (2010). From out of our voices. Interviewed by Evangelia Papanikolaou. Approaches: Music Therapy & Special Music Education, 2 (1). https://approaches.gr/wp-content/uploads/2015/09/Approaches_212010_AustinPapanikolaou_Interview.pdf
  4. Berkowitz, A. L.,& Ansari, D. (2010). Expertise-related deactivation of the right temporoparietal junction during musical improvisation. Neuroimage, 49(1), 712-719.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19715764/. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2009.08.042
  5. Brisola, E. B. V. (2000). "Quem canta os males espanta?": um estudo heurístico da vivência de cantar. Dissertação. Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Programa de Pós-graduação em Psicologia da PUC-Campinas. http://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/handle/123456789/15913.
  6. Bruscia. K. (2016). Definindo musicoterapia. Dallas: Barcelona Publishers.
  7. Carneiro, A., & Parizzi, B. (2011). “Parentalidade intuitiva” e “musicalidade comunicativa”: conceitos fundamentais da educação musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM 19(25), 89-97. http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/ar ticle/view/193
  8. Cunha, R. (2016). Musicoterapia social e comunitária: uma organização crítica de conceitos. Brazilian Journal of Music Therapy, 21. Recuperado de https://musicoterapia.revistademusicoterapia.mus.br/index.php/rbmt/article/view/68.
  9. Mateus, A.N.B., Silva, A. F., Pereira, E. C., Souza, J. N. F., Rocha, L. G. M., Oliveira, M. P. C., & Souza, S. C. (2014). A importância da contação de história como prática educativa infantil. Pedagogia e Ação, 5(1), 54-69. http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/8477#:~:text=As%20hist%C3%B3rias%20representam%20indicadores%20efetivos,para%20o%20mundo%20 da%20imagina%C3%A7%C3%A3o.
  10. Monzo, D. S. V. (2016). Improvisação musical e um improvisador: a música sem fronteiras de Luiz Eça. https://www.academia.edu/31619878/IMPROVISA%C3%87%C3%83O_MUSICAL_E_UM_IMPROVISADOR_A_M%C3%9ASICA_SEM_FRONTEIRAS_DE_LUIZ_E%C3 %87A.
  11. Papousek, M.(1996). Intuitive parenting: a hidden source of musical stimulation in infancy. In: Deliége I., & Sloboda J. (1996). Musical beginnings. New York: Oxford University Press, cap. 4, 88-112. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198523321.003.0004
  12. Smeijsters, H. (1995). The funcions of music in music therapy. Routledge, Parte II, Cap. 6. Tradução: RIPKA, Verena. Revisão: LODEIRO, Marisel – Programa ADIM, Argentina. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315077512-37/functionsmusic-music-therapy-henk-smeijsters.
  13. Torres, S. M., & Tettamanzy, A. L. L. (2008). Contação de histórias: resgate da memória e estímulo à imaginação. Nau literária. Porto Alegre, v. 4, n. 1 (jan./jun. 2008), p. 1-8. Recuperado em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/27420/000763076.pdf?sequence=1&isAllowed=y. DOI: https://doi.org/10.22456/1981-4526.5844
  14. União Brasileira das Associações de Musicoterapia – UBAM. (2020). Diretrizes Nacionais de Atendimentos Musicoterapêuticos por TICs. https://ubammusicoterapia.com.br/diretrizes-nacionais-de-atendimentosmusicoterapeuticos-por-tics/.
  15. Zanini, C. R. O. (2003) Envelhecimento saudável – o cantar e a gerontologia social. Revista da Universidade Federal de Goiás, 5(2). https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/49772/24442.

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.