Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XXI – NÚMERO 27 – 2019

USE OF DIGITAL MEDIA FOR SCIENTIFIC DISSEMINATION: THE PERCEPTION OF MUSIC THERAPISTS AND MUSIC TEACHERS

  • Liliam Cafiero Ameal
  • Gunnar Glauco De Cunto Carelli Taets
  • Alfred Sholl-Franco
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.27.2019.9
Submitted
December 20, 2020
Published
20-12-2020

Abstract

The online scientific dissemination provides the expansion and diversification of the network of people interested in disseminating and learning about science. The objective of the study was to evaluate the perception of music therapists and music teachers about the use of digital media for scientific dissemination and exchange of inclusive experiences in formal and non-formal education spaces and spaces for therapies. A field research was carried out from March 2016 to March 2017, in which 59 music teachers and 25 music therapists participated, for a total of 84 participants. Data collection took place in person through an interview with a questionnaire. This study was approved by the Research Ethics Committee of the Hospital Universitário Clementino Fraga Filho under the number 1,394,198. Results: 92.35% of the participants consider it important to have a specific vehicle - such as a website / blog, among others - in which it is possible to exchange experiences on the use of the arts in the process of inclusion in the educational environment and in spaces intended for therapy. Therefore, the study suggests the use of media to acquire scientific knowledge about inclusive experiences in formal and non-formal spaces of education and spaces for therapies.

References

  1. ALVARES, Thelma Sydenstricker. A música e a educação na diversidade: sua contribuição para um novo paradigma. In: XIII SIMPÓSIO DE COGNIÇAO E ARTES MUSICAIS. 2012, Florianópolis. Anais. Florianópolis: UNESC, 2012, p. 73-79.
  2. BARCELLOS, Lia Rejane Mendes. Atividades realizadas em Musicoterapia. Texto Revisado não publicado. Rio de Janeiro, 2007.
  3. BELLONI, Maria Luiz. O que é mídia-educação. 3ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
  4. BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo científico: revisitando o conceito. In: VICTOR, C.; CALDAS, G.; BORTOLIERO, S. (Org.). Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável. São Paulo: All Print, 2009.
  5. CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede - A era da informação: economia, sociedade e cultura. v. 1. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
  6. FADIGA, Luciano; CRAIGHERO, Laila; D’AUSILIO, Alessandro. Broca's Area in Language, Action, and Music. Annals of the NYAS, v. 1169, 2009, p. 448-458. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2009.04582.x
  7. GOMES, Romulo F. L. Jornalismo científico ou promoção institucional? Análise das regularidades discursivas no jornalismo científico da UFMA, IFMA e UEMA. 2013. 143f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Maranhão, Programa de Pós-graduação em Cultura e Sociedade. 2013.
  8. HAMILTON, Antonia F. Reflecting on the mirror neuron system in autism: A systematic review of current theories. Developmental Cognitive Neuroscience, n. 1, v. 3, 2013, p. 91-105. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dcn.2012.09.008
  9. KRAUS, Nina; SLATER, Jessica; THOMPSON, Elaine; HORNICKEL, Jane; STRAIT, Dana; NICOL, Trent; WHITE-SCHWOCH, Travis. Music enrichment programs improve the neural encoding of speech in at-risk children. Journal of Neuroscience, n. 36, v. 34, 2014, p. 11913-11918. DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1881-14.2014
  10. LOURO, Viviane dos Santos; ALONSO, Luís Garcia; ANDRADE, Alex Ferreira de. Uma visão geral sobre as deficiências. In: LOURO, Viviane dos Santos; ALONSO, Luís Garcia; ANDRADE, Alex Ferreira de. (organizadores) Educação musical e deficiência: propostas pedagógicas. São José dos Campos: Editora do Autor, 2006, p. 35-51.
  11. LOURO, Viviane dos Santos; ZANCK, Sérgio; ANDRADE, Alex Ferreira de; SOARES, Lisbeth; GONZALES, Flávio. Arte e responsabilidade social: inclusão pelo teatro e pela música. Santo André: TDT Artes, 2009.
  12. MOLNAR-SZAKACS, Istvan; OVERY, Katie. Music and mirror neurons: from motion to ‘e’motion. Social Cognitive and Affective Neuroscience, n. 3, v. 1, 2006, p. 235-241. DOI: https://doi.org/10.1093/scan/nsl029
  13. SHOLL-FRANCO, Alfred; BARRETO, Tatiana Maia; ASSIS, Talita da Silva. Neuroeducação e inteligência: como as artes e a atividade física podem contribuir para a melhora cognitiva. In: VIRGOLIM, Angela Magda Rodrigues; KONKIEWITZ, Elizabeth Castelon. (Orgs.). Altas habilidades/superdotação, inteligência e criatividade: uma visão multidisciplinar. São Paulo: Papirus, 2014, p. 139-160.
  14. SHOLL-FRANCO, Alfred. Entrevista, Dossiê_205. Alfred Sholl: ‘Pessoas bem informadas tendem a cometer menos erros de juízo’. Com Ciência. Revista Eletrônica de Jornalismo Científico. 2019. Disponível em: http://www.comciencia.br/alfred-sholl/ Acesso em: 12 jun. 2020.
  15. SUZANO, Cátia. Diálogos entre educação musical e musicoterapia. In: LOURO, Viviane. (org.) Música e inclusão: múltiplos olhares. São Paulo: Editora Som, 2016, p. 81-98.
  16. TIERNEY, Adam; KRIZMAN, Jennifer; SKOE, Erika; JOHNSTON, Kathleen; KRAUS, Nina. High school music classes enhance the neural processing of speech. Frontiers in Psychology. v. 4. 2013, p. 1-7. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24367339. Acesso em: 13 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00855
  17. União Brasileira das Associações de Musicoterapia (UBAM). Diretrizes Nacionais de Atendimentos Musicoterapêuticos Mediados por Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs). Brasília/DF, 2020. Disponível em: http://ubammusicoterapia.com.br/wp-content/uploads/2020/03/Diretrizes-Musicoterapia-e-TICs.pdf
  18. VIEIRA, Valéria; BIANCONI, Maria Lúcia; DIAS, Monique. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciências e Cultura. n. 4, v. 57, 2005. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?pid=S0009-67252005000400014&script=sci_arttext. Acesso em: 1 jun. 2020.
  19. WAN, Catherine Y.; DEMAINE, Krystal; ZIPSE, Lauryn; NORTON, Andrea; SCHLAUG, Gottfried. From music making to speaking: Engaging the mirror neuron system in autism. Brain Research Bulletin. n. 34, v. 82, 2010, p. 161-168. DOI: https://doi.org/10.1016/j.brainresbull.2010.04.010

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)