Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XV – NÚMERO 14 – 2013

Perception of students of Music Therapy on the observation of clinical practice

  • Mayara Kelly Alves Ribeiro
  • Tereza Raquel de M. Alcântara-Silva
  • Jonathas Paiva Carneiro Carneiro
  • Sarah Raquel de Melo Alcântara-Silva
  • Flavio José Ferreira Costa
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.14.2013.247
Submitted
June 29, 2021
Published
30-06-2013

Abstract

This is a study of quantitative approach, prospective, whose goal is to determine the profile of the observation of clinical practice (OPC) in two courses in the area of health (music therapy and medicine). Data collection was performed using a questionnaire developed by the researchers for this particular study. We included students of undergraduate courses in Music Therapy, Federal University of Goiás, of Medicine, Catholic University of Brasilia and UNIRG Foundation, of both sexes, aged over 18 years and have attended or attending discipline related to observation clinical practice. The project was approved by the Ethics Committee of the Federal University of Goiás. The total number of questionnaires were 131. The results showed that students in all three courses, considered that the OPC is of great importance to the training, but most noted as insufficient time available to the discipline. We hope that this study will bring contributions from academic content of the proposed debate and reflection on the OPC

References

  1. ANDRADE, Cibele Yahn de; DACHS, J. Norberto W. Acesso à educação por faixas etárias segundo renda e raça/cor. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 131, 2007, p. 399-422. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000200009
  2. EKSTERMAN, Abram. Relação médico-paciente na observação clínica. In: XV Congresso Panamericano de Gastroenterologia. Rio de Janeiro 1977. Disponível em: http://www.medicinapsicossomatica.com/doc/relacao_medicopaciente_obsclinica.pdf Acesso em: 10 abr. 2012.
  3. HECKERT, Ana Lúcia C.; PASSOS, Eduardo; BARROS, Maria Elizabeth B. Um seminário dispositivo: a humanização do Sistema Único de Saúde (SUS) em debate. Interface - Comunic., Saúde, Educ., v.13, supl.1, p.493-502, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832009000500002
  4. GUEDES, Moema de Castro. A presença feminina nos cursos universitários e nas pós-graduações: desconstruindo a ideia da universidade como espaço masculino. Hist. cienc. saude-Manguinhos, vol.15, suppl., 2008. p. 117-32. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702008000500006
  5. LAKATOS, Eva Maria & MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. – São Paulo: Atlas, 2003.
  6. MIRANDA, Glaura Vasques de. A educação da mulher brasileira e sua participação nas atividades econômicas, em 1970. Cadernos de Pesquisa. n.15, 1975, p. 21-36.
  7. MITRE, Sandra Minardi; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo; GIRARDI-DE-MENDONÇA, José Márcio, et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13(Sup 2), 2008, p.2133-2144. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018
  8. MOREIRA, Marco Antônio & OSTERMANN, Femanda. Sobre o ensino do método científico. Cad.Cat.Ens.Fís., v.10, n.2, 1993, p.108-117.
  9. SCHWARTZ, M.S. & SCHWARTZ, C.G. Problems in participant observation. Amer J Sociol. Nº 60; 1955. p.343-54. DOI: https://doi.org/10.1086/221566
  10. SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira R. de. Novos paradigmas na educação, 2005.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)