Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XI – NÚMERO 9 – 2009

O MOVIMENTO ESTUDANTIL FRENTE AOS DESAFIOS DA MUSICOTERAPIA: A EXPERIÊNCIA DO CAMT-RJ/CBM-CEU

  • Pollyanna Ferrari
  • Lucas Antunes Tibúrcio
  • Ana Carolina Arruda
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.9.2009.299
Submitted
July 1, 2021
Published
30-12-2009

Abstract

This article presents some reflections about the Music Therapy undergraduate students` political movement towards the challenges in the profession. It emphasizes the importance of Student Advocacy, Academic Union and Student’s Activities Centers in cultural, educational, social and political environments as well as their possible areas of practice. The study takes as an example, the history of the Centro Acadêmico de Musicoterapia (Music Therapy Academic Union) - Rio de Janeiro, at the Conservatório Brasileiro de Música (Brazilian School of Music) - Centro Universitário. This description is based upon the literature related to accreditation, professional background, updating data, professional achievements and mobilization in the Music Therapy field. It is hoped that these reflections encourage the creation of other advocacy endeavors, such as Music Therapy students´ centers and representative organizations among the states and all over the country, as well as reinforce the strengthening and expansion of student’s movements and consequently, the music therapist’s domain as a whole. 

References

  1. BARCELLOS, Lia Rejane M. – Sobre Pesquisa em Musicoterapia. In: BARCELLOS, L. Musicoterapia: Alguns Escritos. Rio de Janeiro: Enelivros, 2004. p. 27–41.
  2. CAMT-RJ – Centro Acadêmico de Musicoterapia do Rio de Janeiro – Novo CAMT. Informativo AMT-RJ, Rio de Janeiro, Ano XXVI, n. 1, mar/maio, 2007, p. 4.
  3. CHAGAS, Marly; PEDRO, Rosa – Musicoterapia: Desafios entre a Modernidade e a Contemporaneidade – Como Sofrem os Híbridos e Como se Divertem. Rio de Janeiro: Editora Mauad, 2008.
  4. SILVA, Raquel S. – Formação do Musicoterapeuta e Práticas Políticas. Informativo AMT-RJ, Rio de Janeiro, agosto, 2007, p. 3.
  5. UBAM – Código de Ética. Disponível em: http://www.amtrj.com.br/codigo2.shtml. Acesso: agosto de 2009.
  6. UNE – Campanha da UNE pela Construção e Cadastramento de Centros Acadêmicos: Onde tem Centro Acadêmico tem Luta pelos seus Direitos. Disponível em: http://www.une.org.br. Acesso: abril de 2009.
  7. ZANINI, C. et al. – Atualizando Dados sobre Pesquisa e Musicoterapia. Curitiba, 2009. Texto não publicado.
  8. FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda – Minidicionário Aurélio: O Minidicionário da Língua Portuguesa. Curitiba: Posigraf, 2004.
  9. GOHN, Maria da Glória – A Teoria dos Movimentos Sociais: Paradigmas Clássicos e Contemporâneos. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1997.
  10. HESSER, Bárbara – Teoria da Musicoterapia. Tradução: Lia Rejane Mendes Barcellos. Título original: Music Therapy Theory. New York, 1996. Texto não publicado.
  11. MELUCCI, Alberto – Juventude, Tempo e Movimentos Sociais. In: Juventude e Contemporaneidade – Coleção Educação para Todos, v. 16. Brasília: UNESCO, MEC, ANPEd, 2007. Disponível em: http://www.uff.br/obsjovem/mambo/images/stories/Documentos/juventude%20e%20contemporaneidade.pdf#page=27. Acesso: maio de 2009.
  12. SANTOS, Marco Antônio – Sobre Musicoterapia e Identidade Profissional. Informativo AMT-RJ, Rio de Janeiro, agosto, 2007, p. 4.
  13. ____________________ – Musicoterapia – Aspectos da Construção da Carreira. Revista Brasileira de Musicoterapia, Rio de Janeiro, 1996, Ano I, n. 2, p. 40–47.
  14. SCHERER-WARREN, Ilse – Das Mobilizações às Redes de Movimentos Sociais. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 21, n. 1, p. 109–130, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-69922006000100007&script=sci_arttext. Acesso: abril de 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922006000100007

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.