Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XX – NÚMERO 24 – 2018

MUSIC, MUSIC THERAPY AND LETTER PRACTICES: A REFLECTION

  • Carolina Ferreira Santos
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.24.2018.41
Submitted
March 29, 2021
Published
30-06-2018

Abstract

Literacy and music present important relations for the development of the child and this connection favors the acquisition of reading and writing. Through this partnership it is important to rethink strategies in the relationship of teaching and learning and to understand that literacy practices go beyond reading and writing activities per se. Music contributes to child neurodevelopment and naturally inserts the child into everyday social practices. This idea corroborates with recent discoveries of neuroscience and techniques of music therapy that indicate the effective contribution in the acquisition of reading and writing, through diverse practices in diverse modalities and styles.

References

  1. BENETTI, Indonézia Collodel; JUNIOR, João Paulo Roberti; WILHELM, Fernanda Ax. Um dois, feijão com arroz: rimas e ludicidade como pretexto para estimular o gosto pela e a aprendizagem da leitura. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, jan. 2015, Cadernos de Aplicação. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/50362/38173. Acesso: 03/03/2017 às 13:45.
  2. BORDINI, Maria da Glória. Poesia Infantil. São Paulo: Ática, 1986. In: MOREIRA, Lisane Carla Souza. Poesia e Letramento Infantil: uma estratégia pedagógica. Brasília, 2013, 70 p. Monografia (Graduação em Pedagogia). Universidade de Brasília, Faculdade de Educação. Disponível em: http://bdm.unb.br/bitstream/10483/4976/1/2013_LisaneCarlaSousaMoreira.pdf Último acesso: 27/02/17 ás 21:21.
  3. BRASIL, Elisama Barbosa. Mediações Musicoterapêuticas na Educação: ampliando a compreensão sobre as dificuldades de aprendizagem e leitura. Goiânia, 2012, 142 p. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Federal de Goiás, Escola de Música e Artes Cênicas. Disponível em: https://mestrado.emac.ufg.br/up/270/o/ELISAMA_BARBOSA_BRASIL.pdf. Último acesso: 04/04/17 ás 20:54.
  4. BRITO, Teca Alencar de. Ferramentas com brinquedos: a caixa de música. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, set. 2010, Revista da ABEM. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/207/139. Último acesso: 08/03/2017 às 22:41.
  5. COELHO, Silmara; CASTRO, Magali. O processo de Letramento na Educação Infantil. Belo Horizonte, Pedagogia em Ação, nov. 2010. Disponível em: periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/download/4848/5027. Último acesso: 22/02/2012 às 21:46.
  6. COOPER, Margie. A beleza é uma forma de conhecimento? In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (Org). As cem linguagens da criança: A experiência de Reggio Emilia em transformação. v. 2. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 293-300.
  7. CUNHA, Rosemyriam; VOLPI, Sheila. A prática da Musicoterapia em diferentes áreas de atuação. Curitiba, Paraná, dez. 2008. R.cient./ FAP. Disponível em: www.fap.pr.gov.br/arquivos/File/.../11_Rosemyriam_Cunha_Sheila_Volpi.pdf Último acesso: 24/03/2017 às 14:30.
  8. DOMINGUES, Cristiane Lumertz Klein. A magia da poesia: Aprendizado da Leitura e da Escrita. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Faculdade de Letras. Dissertação de Mestrado. Jan, 2008. In: MOREIRA, Lisane Carla Souza. Poesia e Letramento Infantil: uma estratégia pedagógica. Brasília, 2013, 70 p. Monografia (Graduação em Pedagogia). Universidade de Brasília, Faculdade de Educação. Disponível em: http://bdm.unb.br/bitstream/10483/4976/1/2013_LisaneCarlaSousaMoreira.pdf Último acesso: 27/02/17 às 21:21.
  9. EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org). Introdução: origens e pontos iniciais. In:__________ As cem linguagens da criança: A experiência de Reggio Emilia em transformação. Tradução: Marcelo de Abreu Almeida, v 2. Porto Alegre: Penso, 2016. p.23-44.
  10. EUGÊNIO, Mayara Lopes; ESCALDA, Júlia; LEMOS, Stela Maris Aguiar. Desenvolvimento Cognitivo, Auditivo e Linguístico em crianças expostas a música: produção de conhecimento nacional e internacional. São Paulo, out. 2011, Revista CEFAC. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/2012nahead/124-11.pdf. Último acesso: 17/01/2017 às 17:59
  11. GANDINI, Lella. Conectando-se por meio dos espaços. In: EDWARDS, Carolyn; ________; FORMAN, George. (Org). As cem linguagens da criança: A experiência de Reggio Emilia em transformação. v. 2. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 315-336
  12. ILARI, Beatriz. A música e o cérebro: algumas implicações do neurodesenvolvimento para a educação musical. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, set 2003, Revista da ABEM. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/395/322. Último acesso: 08/03/17 às 21:22
  13. JUNQUEIRA, Maria Lucila Guimarães. Correlações entre a Leitura Textual e o processo de audição na Leitura Musical. Campinas, 2015, 98 p. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/284608/1/Junqueira,%20Maria%20Lucila%20Guimaraes_M.pdf. Último acesso: 04/04/2017 às 20:44.
  14. NASCIMENTO, Sandra Rocha do. A musicoterapia no contexto escolar: Uma escuta diferenciada. In: XVII Congresso da ANPPOM, 2007, São Paulo. A musicoterapia no contexto escolar: Uma escuta diferenciada, São Paulo. Disponível em: https://antigo.anppom.com.br/anais/anaiscongresso_anppom_2007/musicoterapia/musicoterap_SRNascimento.pdf. Último acesso: 24/07/18
  15. MARTINS FILHO, Altino José. Alfabetização e Educação Infantil. Disponível em: http//www.revistapatio.com.br. Acesso em 20 de outubro de 2009. In: COELHO, Silmara; CASTRO, Magali. O processo de Letramento na Educação Infantil. Belo Horizonte, Pedagogia em Ação, nov. 2010. Disponível em: periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/download/4848/5027. Último acesso: 22/02/2017 às 21:46.
  16. MILMANN, Elaine. Saber fazer com a linguagem escrita: uma travessia pela poética do Letramento. São Paulo, Estilos da Clinica, ago. 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282016000200011&lng=pt&nrm=iso. Último acesso: 28/02/17 às 16:39
  17. MOREIRA, Lisane Carla Souza. Poesia e Letramento Infantil: uma estratégia pedagógica. Brasília, 2013, 70 p. Monografia (Graduação em Pedagogia). Universidade de Brasília, Faculdade de Educação. Disponível em: http://bdm.unb.br/bitstream/10483/4976/1/2013_LisaneCarlaSousaMoreira.pdf Último acesso: 27/02/17 às 21:21.
  18. OLIVEIRA, Glicia Ribeiro de Oliveira; BARBOSA, Caroline Lopes Barbosa, HAGUIARA-CERVELINI, Nadir da Glória. Práticas de Letramento de Mães de Crianças de Educação Infantil, São Paulo, set. 2015. Distúrbios de Comunicação. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/21726/17730. Último acesso: 04/04/17 às 20:37
  19. PASSARINI, Luisiana B. França, AOKI, Thiago T., PREANO, Pablo de Moraes; ANDRADE, Andressa L. A Educação Musical no Desenvolvimento da criança: trilhas da musicoterapia preventiva. In: XIV Simpósio Nacional de Musicoterapia, XII Encontro Nacional de Pesquisa em Musicoterapia, 2012, Olinda, p.139-a 149. Disponível em: https://14simposiomt.files.wordpress.com/2012/02/final_-_xiv_simpc3b3sio.pdf. Último acesso: 24/03/17 às 16:12
  20. SERETO, Flavia Ferreira; VICENTE, Aline Lacerda; EMMERICK Thamires de Abreu; SOARES, Adriana Benevides. Leitura e Compreensão textual na Educação Infantil, Santa Cruz do Sul, Rio Grande do Sul, dez 2012. Nome da revista. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/barbaroi/article/view/2003/2354. Último acesso: 02/03/17 às 20:32
  21. SOARES, Magda. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Poços de Caldas, Revista Brasileira de Educação, out. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf. Último acesso: 23/02/17 às 21:44 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002
  22. SOARES, Mariana Schuchter; SILVA, Tatiana Abrantes da. Literatura oral: as parlendas e o lúdico na escola. Blumenau, Revista de Letras, Artes e Comunicação, abr. 2009. Disponível em: http://proxy.furb.br/ojs/index.php/linguagens/article/view/1740/1220. Último acesso: 28/02/17 às 15:37.
  23. VECCHI, Vea. O atelier: uma conversa com Vea Vecchi. Santa Barbara, CA, 2010. As cem linguagens da criança, v.2, Ed. Penso, Porto Alegre, 2016, entrevista concedida a Lella Gandini.
  24. WAZLAWICK, Patrícia; MAHEIRIE, Katia. Música e Musicoterapia na Educação Infantil: a contextura dos sentidos e espaços de escuta. In: SIMPEMUS 5, 2008 Curitiba, p.256-260. Disponível em: https://docs.ufpr.br/~simpemus/anais/AnaisSIMPEMUS5.pdf. Último acesso: 24/03/17 às 20:58
  25. ZINI, M. See, hear, touch, taste, smell and love. Children in Europe, v.8, p.22-24, 2005. In: GANDINI, Lella. Conectando-se por meio dos espaços. In: EDWARDS, Carolyn; ________; FORMAN, George. (Org). As cem linguagens da criança: A experiência de Reggio Emilia em transformação. v. 2. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 315-336.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.