Musicoterapeuta graduada pelas Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU/SP) com aprimoramento na reabilitação física pela Associação e Assistência à Criança Deficiente (AACD, Unidade Ibirapuera/SP), especialista em Docência no Ensino Superior pela FMU/SP e secretária da Comissão Científica pela Associação dos Profissionais e Estudantes de Musicoterapia no Estado de São Paulo (APEMESP, biênio – 2015/2016).
In recent decades, the course of music therapy as well as its field have been expanding and shaping themselves. The music therapist in training acquires knowledge in various areas, for the course consists of disciplines in the social and biomedical, artistic and scientific-artistic fields. Thus, the professional must be prepared to act in various sectors, in an interdisciplinary context in the job market and, for this to happen, teachers must seek new knowledge and teaching strategies, so that students are constantly learning. This paper is a bibliographical study aimed at discussing the construction and management process of the knowledge in the teacher-student relationship inside the teaching-learning process, in order to point out the facilitator paths in favor of the education of future music therapists. From this research, it can be concluded that the knowledge of the various skills of the profession is obtained by the interrelation of students with each other and the teacher to their student during the teaching-learning process.
References
ANASTASIOU, L. G. C.; PESSATE, A. L. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 5. ed.. Joinville: Editora Univille, 2005.
BARCELLOS, L. R. M. 40 anos urdindo e tecendo fios. In: COSTA, C. M. Musicoterapia no Rio de Janeiro: Novos rumos. 1.ed. Rio de Janeiro: Editora CBM, 2008.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, de 23 dez. 1996.
BRUSCIA, K. Definindo musicoterapia. 2.ed. Rio de Janeiro: Editora Enelivros, 2000.
COSTA, C. M. O despertar para o outro. 1.ed. São Paulo: Editora Summus, 1989.
______. A especificidade da musicoterapia e a identidade do musicoterapeuta. In: Anais FORUM PARANAENSE DE MUSICOTERAPIA E IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM MUSICOTERAPIA, 11, 2009, Paraná. Paraná, 2009, p. 1-13.
DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. 4.ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998.
ESPIRIDIÃO, E.; CRAVEIRO DE SÁ, L. O manejo grupal na formação do musicoterapeuta: contribuições na interdisciplinaridade do ensino. Tema livre – comunicação oral. In: Anais XII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE MUSICOTERAPIA, VI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM MUSICOTERAPIA, II ENCONTRO NACIONAL DE DOCÊNCIA EM MUSICOTERAPIA, 2006, Goiânia.... Goiânia, 2006, p. 1-8.
JESUS, D. C.; PIRES, E. D. P. B. A construção do conhecimento pedagógico compartilhado: reflexões sobre o papel do professor universitário na contemporaneidade. In: Anais CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7, 2013, Cuiabá. Cuiabá, 2013, p. 1-11.
MOTA, M. E. Psicologia do desenvolvimento: uma perspectiva histórica. Temas em psicologia, Ribeirão Preto, v. 13, n. 2, p. 105-111, 2005.
NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. 1.ed. Rio de Janeiro: Editora Elsevier, 1997.
NONAKA, I.; KONNO, N. The Concept of Ba: Building a Foundation for Knowledge Creatio. California Management Review, v. 40, n. 3. p. 40-54, 1998.
DOI: https://doi.org/10.2307/41165942
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. Docência no Ensino Superior. 3.ed. São Paulo: Editora Cortez, 2008.
REEVE, J. Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, Hillsdale, v. 44, n. 3, p. 159-175, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1080/00461520903028990