Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XIII – NÚMERO 11 – 2011

AUDIOMUSICVERBAL DEVELOPMENT CHART FOR CHILDREN FROM ZERO TO FIVE YEARS FOR THE PRACTICE OF MUSIC EDUCATION AND MUSIC THERAPY

  • Nydia Cabral Coutinho do Rego Monteiro
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.11.2011.277
Submitted
June 29, 2021
Published
30-12-2011

Abstract

The objective of the present paper is the elaboration of a chart related to audiomusicverbal aspects for observing the development of children that could be used as a tool of an objective analysis of the realizations observed in children, thus enabling their monitoring and identification of development problems. It was worked out based on the literatures regarding the indicators that characterize the initial stages of the development in the fields of: Neurology, Music Education, Music Therapy and Speech Therapy, added to the practical experience in three decades of professional actuation in music education, in the above-mentioned age. The chart is applied in children with typical (education) and atypical (physical rehabilitation center) development for verification. In this second year of use, some bibliographic material was added. It was adopted by the music therapy department of the Associação de Assistência à Criança Deficiente – AACD (a Brazilian care center of disabled children). So, we can conclude that the creation of this practical material helped the work of professionals of this area, offering a better monitoring of each patient and a better comprehension of the treatment evolution by the multidisciplinary team.

References

  1. BEYER, E. Do balbucio ao canto do bebê em sala de aula. Anais do I Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2005.
  2. BRUSCIA, K. O desenvolvimento musical como fundamentação para a terapia. Texto info CD-Rom – David Aldridge. 1999. Tradução: Barcellos, L. Rio de Janeiro, 1999.
  3. CARNEIRO, A. Desenvolvimento musical e sensório-motor da criança de zero a dois anos: relações teóricas e implicações pedagógicas. Dissertação de Mestrado. Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2006.
  4. ENGELMANN, L.M.C., ROSAS, S.C. O desenvolvimento do campo sonoro. Temas sobre Desenvolvimento. Comunicação. São Paulo, 17(99), p.146-152, 2010.
  5. FEDERICO, G. El niño com necesidades especiales – Neurologia y Musicoterapia. Buenos Aires: Kier, 2008.
  6. FEDERICO, G. Avaliação diagnóstica e Musicoterapia em bebês e crianças com: Síndrome de Down, paralisia cerebral e os diferentes transtornos neurológicos. Anais do XIII Simpósio Brasileiro de Musicoterapia. Curitiba, p.229-334, 2009.
  7. FLEHMIG, I. Texto e atlas do desenvolvimento normal e seus desvios no lactente – Diagnóstico e tratamento precoce do nascimento até o 18º mês. Escalas Evolutivas de Denver. São Paulo: Editora Atheneu, 2004.
  8. ILARI, B. Bebês também entendem de música: a percepção e a cognição musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM, 7, 84-86, 2002.
  9. ILARI, B. A música e o cérebro: algumas implicações do neurodesenvolvimento para a educação musical. Revista da ABEM, n.9 p.7-16, 2003.
  10. KANDELL, E.; JESSEL, T.; SCHWARTZ, J. Fundamentos da neurociência e do comportamento. Rio de Janeiro: Editora Prentice-Hall do Brasil Ltda, 1997.
  11. LOPES, O.; CAMPIONTO, A.; RAMOS et al. Tratado de Fonoaudiologia. Ribeirão Preto, SP: Tecmed, 2005.
  12. NITRINI, R.; BACHESCHI, L. A neurologia que todo médico deve saber. 3. ed. São Paulo: Maltese, 1995.
  13. PARIZZI, M.B. O Canto espontâneo da criança de zero a seis anos dos balbucios às canções transcendentes. Revista da ABEM, n.15, 2006.
  14. PARIZZI, M.B. O desenvolvimento da percepção do tempo em crianças de dois a seis anos: Um estudo a partir do canto espontâneo. Belo Horizonte: Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais – Tese doutorado em Ciências da Saúde, 2009.
  15. SHUTER-DYSON; GABRIEL. Hitos Del desarrolo de las capacidades musicales entre 0 y 12 anos, 1981. Revista eletrônica de LEEME. 13-maio, 2004. Disponível: http://musica.redimis.es/leeme/revista/vilaroia.pdf. Acesso: 13/06/2010.
  16. SWANWICK, K. Music, mind and education. Londres: Routledge, 1988.
  17. WAGNER, G. Apostila Curso de Formación a Distancia: Monitor de Musicoterapia. Vigo, España: Fundación Mayeusis, 2005.
  18. WERNER, D. Guia de deficiências e reabilitação simplificada. Para crianças e jovens portadores de deficiências, famílias, comunidades, técnicas de reabilitação e agentes comunitários de saúde. Brasília: Corde, 1994.
  19. WINKLER, I. Premeditando o breque. Hungarian Academy of Sciences. Disponível: http://www.cerebronosso.bio.br/descobertas; acesso: 21/08/2009.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.