Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XX – NÚMERO 25 – 2018

MUSICTHERAPY AND DEAFNESS: A CLINICAL TEST THROUGH “CROMOTMUSIC” SOFTWARE

  • Igor Ortega Rodrigues
  • Gustavo Schulz Gattino
  • Mário Bernardes Wagner
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.25.2018.33
Submitted
February 28, 2021
Published
30-12-2018

Abstract

Background: the synesthetic combination generated by a software and the construction of means to make music something visual is of great value for music therapy with to work with deaf clients. Objective: to investigate the effects of
improvisational music therapy through software in the sensorial, emotional and musical aspects of deaf children and young people. Method: randomized. controlled trial with 38 participants divided into two groups: music therapy treatment using the "CromoTMusic" software (n = 19) and the use of musical education by vibration (n = 19). Measurements of the three outcomes (before, during and after the interventions) were performed by the Brazilian version of the Individualized Music Therapy Assessment Profile (IMTAP) scale. Results: the music therapy treatment was superior to the control treatment in all intergroup comparisons, except for the comparison of the Sensorial (Fundamentals) between T2 and T1, for all the outcomes of the Sensorial subdomain (Proprioceptive), for the Musicality (Fundamentals) between T2 and T1 and for all outcomes of the Musicality (Dynamic) subdomain. Conclusions: Although the results are positive, it is not possible to generalize the findings of this study, considering that this was the first RCT on the subject.

References

  1. ARAUJO, Gustavo Andrade; GATTINO, Gustavo. Schulz; FACCINI, Lavinia. Schuller. O Tratamento Musicoterapêutico Aplicado a Comunicação Verbal e não Verbal em Crianças com Deficiências Múltiplas em um Ensaio Controlado Ramdomizado. Revista Brasileira de Musicoterapia. Porto Alegre: UBAM. 16: 15 p. 2014. DOI: https://doi.org/10.51914/brjmt.16.2014.228
  2. BAXTER, Holly Tuesday. et al. The Individualized Music Therapy Assessment Profile. 1ª edition. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2007.
  3. BENENZON, Rolando Omar. Musicoterapia de la teoría a la práctica. 1ª edición ampliada, abril 2011. Madrid: Paidós, 2011.
  4. BOCHIO, Alessandra Lucia; CASTELLANI, Felipe Merker. Espaços entre o sonoro: uma abordagem sobre as instalações artísticas e as noções de interatividade e desmaterialização. Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora 2012.
  5. BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde, 2010 – Pessoas com deficiência auditiva. IBGE, 2010.
  6. BRUSCIA, Kenneth. Definindo Musicoterapia. 2ª edição. Rio de Janeiro: Enelivros, 2000. ISBN 85-7181-042-7.
  7. CAZNOK, Yara Borges. Música: Entre o audível e o visível. 1ª edição. São Paulo: Editora Unesp, 2008.
  8. CODINA, Charlotte. et al. Visual Advantage in Deaf Adults Linked to Retinal Changes. Plos One. USA: Plos 2011. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0020417
  9. DARROW, Alice Ann. Music therapy in the treatment of the hearing-impaired. Music Therapy Perspectives, 1989. DOI: https://doi.org/10.1093/mtp/6.1.61
  10. DARROW, Alice Ann; NOVAK, Julie. The effect of vision and hearing loss on listeners' perception of referential meaning in music. J Music Ther, v. 44, n. 1, p. 57-73, Spring 2007. ISSN 0022-2917 (Print) 0022-2917. DOI: https://doi.org/10.1093/jmt/44.1.57
  11. FERRARI, Karina Daniela. Musicoterapia: Aspectos de la sistematización y la evaluación de la práctica clínica. 1ª edición. Buenos Aires: Ediciones MTD, 2013.
  12. FINCK, Regina. Surdez e Música: será este um paradoxo?. XVI Encontro Anual da ABEM e Congresso Regional da ISME na América Latina, 2007.
  13. FINCK, Regina. Ensinando Música ao Aluno Surdo: perspectivas para a ação pedagógica inclusiva. 2009. 235 (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
  14. GATTINO, Gustavo. Music Therapy in The Educational Context for Children with Multiple Disabilities: Some Reflections. 8th European Music Therapy Congress, 2010, Cádiz, Spain. p.95.
  15. GATTINO, Gustavo Schulz; SILVA, Alexandre Mauat; ORTEGA, Igor. Aportes das neurociências ao entendimento da integração audiovisual em musicoterapia. Fórum Paranaense de Musicoterapia. XIV, A. D. Curitiba: Associação de Musicoterapia do Paraná 2012.
  16. GRIEBELER, Wilson Robson; SCHAMBECK, Regina Finck. Educação musical para surdos: um estudo exploratório dos trabalhos produzidos no Brasil e o trabalho desenvolvido por uma instituição inglesa. XVI Encontro Regional Sul da ABEM. Blumenau: Associação Brasileira de Educação Musical 2014.
  17. HAGUIARA-CERVELLINI, Nadir. A musicalidade do surdo: representação e estigma. 1ª edição. São Paulo: Plexus editora, 2003.
  18. HASH, Phillip. Teaching Instrumental Music to Deaf and Hard of Hearing Students. RIME - University of St. Thomas, v. 1, 2003.
  19. JOHNSON, Matthew. Composing Music More Accessible to the Hearing-Impaired. 2009. 42 (Master). Faculty Of The Graduate School, The University Of North Carolina, Greensboro.
  20. LEVITIN, Daniel. A música no seu cérebro: a ciência de uma obsessão humana. 1ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
  21. LOURO, Viviane. Fundamentos da Aprendizagem Musical da pessoa com deficiência. 1ª edição. São Paulo: Editora Som, 2012.
  22. MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko. Psicologia e Educação: Perspectivas Teóricas e Implicações Educacionais. Epistemologia Genética. SARMENTO, D. F.; RAPOPORT, A., et al. Canoas: Salles 2008.
  23. MOHER, David. et al. CONSORT 2010 explanation and elaboration: Updated guidelines for reporting parallel group randomised trials. Int J Surg, Oct 12 2011. ISSN 1743-9159 (Electronic) 1743-9159 (Linking).
  24. NORDOFF, Paul; ROBBINS, Clive. Creative Music Therapy. 1ª edition. New York: John Day, 1977.
  25. PALMER, Stephen. et al. Music-color associations are mediated by emotion. PNAS, v. 110, April 1, 2013. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1212562110
  26. PEREIRA, Priscila. A Utilização de Tocadores Portáteis de Música e sua Consequência para a Escuta Musical de Adolescentes. 2010. 116 (Mestrado). Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Música, Área de Concentração em Educação Musical, Cognição e Filosofia, Departamento de Música e Artes Visuais, Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
  27. ROBBINS, Carol; ROBBINS, Clive. Music for the Hearing Impaired and Other Special Groups: A resource manual and curriculum guide. 1ª edition. St. Louis: MagnaMusic-Baton, 1980.
  28. RODRIGUES, Igor Ortega. Software CromoTMusic: transformando o padrão auditivo da música em um padrão visual para a melhora da comunicação e apreciação musical de surdos. In: INES, I. N. D. E. D. S.-. Instituições Seculares de Educação de Surdos: trajetórias e atuais desafios / XIII Congresso Internacional do INES e XIX Seminário Nacional do INES, 2014, Rio de Janeiro. INES - Departamento de Desenvolvimento Humano, Científico e Tecnológico. p.442.
  29. SACKS, Oliver. Alucinações Musicais: relatos sobre a música e o cérebro. 1ª edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
  30. SILVA, Alexandre Mauat. Tradução para o Português Brasileiro e Validação da Escala Individualized Music Therapy Assessment Profile (IMTAP) para uso no Brasil. 2012. 119 (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
  31. VARGAS, Erin. Músico-visualidade: una propuesta creativa de composición musical contemporánea. 2011. 140 (Doctor). Instituto Pedagógico de Caracas Doctorado en Cultura Latinoamericana y Caribeña, Universidade Pedagógica Experimental Libertador, Caracas.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.