Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XXII – NÚMERO 28 – 2020

MUSICALLY: DEVELOPMENT OF A MUSIC THERAPY GAME MUSIC THERAPY GAME BASED ON THE FOUR MUSICAL EXPERIENCES OF KENNETH BRUSCIA

  • July Andressa Budke Azevedo
  • Gelso Poletto Junior
  • Nathalya de Carvalho Avelino
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.28.2020.355
Submitted
August 26, 2021
Published
26-08-2021

Abstract

This article aims to present the possibility of a board game for use in the music therapy setting. Games have been used as a therapeutic tool since the Mesopotamian era, and sounds defined as a healing approach by the people of Africa and Greece. As far as the ludic path is concerned, the act of playing is part of human formation. In this sense, the music therapy game MusicalMente was elaborated, based on the four musical experiences of Bruscia (2000). The methodology used for the construction of the game, as well as the theoretical instructions about its rules, occurred during the post-graduation internship in Music Therapy. The game should be applied by music therapists, in the sessions, based on the difficulties presented by the patients, in order to help in the evolution and achievement of the therapeutic objective.

References

  1. ANJOS, Alexandre Gonzaga dos et al. Musicoterapia como estratégia de intervenção psicológica com crianças: uma revisão da literatura. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 10, n. 2, p. 228–238, Belo Horizonte, jul.-dez., 2017.
  2. ANJOS, Anna. Os primeiros jogos de tabuleiro da história. Disponível em: http://lounge.obviousmag.org/anna_anjos/2013/01/a-origem-dos-jogos-de-tabuleiro.html. Acesso em: 21 mar. 2019.
  3. BARCELLOS, Lia Rejane Mendes. Music as a Therapeutic Element. Paper presented at the First International Symposium on Music and Man. New York University, June 1982, New York City.
  4. BRUSCIA, Kenneth E. Definindo Musicoterapia. Tradução Mariza Velloso Fernandez Conde. 2. ed. Rio de Janeiro: Enelivros, 2000.
  5. BRUSCIA, Kenneth E. Definindo Musicoterapia. 3. ed. Dallas: Barcelona Publishers, 2016.
  6. CHOMET, Hector. The Influence of Music on Health and Life. New York: G. P. Putnam’s Sons, 1875.
  7. COLON, Rafael. Music Therapy Definition. In: BRUSCIA, Kenneth (Ed.). International Newsletter of Music Therapy, v. 2, p. 15–16. New York: American Association for Music Therapy, 1984.
  8. FERREIRA, Jéssica Abadia. Importância do Lúdico em Sala de Aula: o Brincar e o Jogar no Cotidiano Infantil. Disponível em: https://www.pedagogia.com.br/artigos/importancialudico/?pagina=0. Acesso em: 30 mar. 2019.
  9. HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. Tradução: João Paulo Monteiro. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
  10. LEFFA, Vilson J. Amo a ama mas a ama ama o amo: brincatividades com trava-línguas. Investigações: Linguística e Teoria Literária, v. 17, n. 2, p. 243–253, 2004.
  11. LEINIG, Clotilde Espínola. A Música e a Ciência se Encontram: um estudo integrado entre a música, a ciência e a musicoterapia. Curitiba: Juruá, 2009.
  12. SANTIN, Silvio. Educação Física: educar e profissionalizar. Porto Alegre: Est., 1999.
  13. SCHAFER, Raymond Murray. O Ouvido Pensante. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2011.
  14. SILVA, Danielle Fernanda Soares de Carvalho e; SILVA, Elaine Pereira e; ANDRADE, Fhillipy Silva. Corpo em Cena: Mímica e sua Relação com a Corporeidade. Psicologia.pt, p. 2, dez. 2014.
  15. VADER, Vince. Sobre Johan Huizinga, o Homo Ludens e a ideia de círculo mágico. Disponível em: https://www.updateordie.com/2017/03/05/sobre-johan-huizinga-o-homo-ludense-a-ideia-de-circulo-magico/. Acesso em: 21 mar. 2019.
  16. POEIRA, Marília. Conhecendo um pouco mais sobre Musicoterapia: Símbolo. Disponível em: https://mtcaieiras.wordpress.com/2015/02/19/musicoterapia/. Acesso em: 23 mar. 2019.
  17. VARGAS, Lisete Arnizaut Machado. Escola em dança: movimento, expressão e arte. Porto Alegre: Mediação, 2007.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.