Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XVIII – NÚMERO 21 – 2016

COMMUNITY MUSIC THERAPY CONSTRUCTING COLLECTIVES

  • Marly Chagas
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.21.2016.69
Submitted
March 29, 2021
Published
30-12-2016

Abstract

The purpose of this article is to relate the concept of community as construction of collectives of Actor-Network Theory of Bruno Latour and the acting of Community Music therapy. To this end, starts from the presentation of the conceptual point of view of Latour and of the methodology Actor-Network that seeks the analysis of disputes, emphasizing on the concepts of group or community, networks and spokespersons; exemplifies the social research of Music therapists Grazielly Aquino and Raquel Siqueira Silva inside the network approach and proposes a clinical action in conception that the community is network and the intervention is always political. Concludes realizing that is part of the social scientist's political duties to give the actors the ability to produce their own theories about what forms the social. For the music therapist, the policy would be the attitude of mediating, translating, mixing situations, objects, music, theory and connecting senses, powers and links. Living in territories as dramatic as those of the present days, we can find in the art some of the answers we need to help us to build other ways to produce new subjectivities and promote collectives where there is invention.

References

  1. AQUINO, B, G. Sobre os efeitos da musicoterapia numa instituição de Saúde mental de longa permanência, acolhendo as dissonâncias. Dissertação de Mestrado em Psicologia. Niterói: UFF, 2009. Orientadora Dra. Marcia Moraes. Disponível em http://server.slab.uff.br/dissertacoes/2009/Grazielly.pdf. Pesquisada em 05 de junho de 2013.
  2. BAUMAN, Z. O mal-estar da pós modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
  3. DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, vol. 1, 1995.
  4. GUATTARI, F. Caosmose: Um novo paradigma estético. São Paulo: Ed. 34, 1992.
  5. HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1992.
  6. LATOUR, B. Reensamblar lo social, una introducción a la teoria Del actor-red. Buenos Aires: Manantial, 2008.
  7. LATOUR, B. Como prosseguir a tarefa de delinear associações?, in Configurações, 2006, nº 2.
  8. LATOUR, B. Se falássemos um pouco de política? In Política e Sociedade. Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós – Graduação em Sociologia Política – v.1, n. 4. Florianópolis: EFSC: Cidade Futura, 2004.
  9. LATOUR, B. A esperança de Pandora. Ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Bauru, EDUSC, 2001.
  10. PASSOS, E.; BARROS, R. B. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, KASTRUP & ESCÓSSIA. Pistas do método da cartografia, pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009, pp. 17-31.
  11. PEDRO, R. Redes e Controvérsias: Ferramentas Para Uma Cartografia da Dinâmica Psicossocial. In VII Esocite – Jornadas latino-americanas de Estudos Sociais. Rio de Janeiro, 2008. Disponível em http://www.necso.ufrj.br/esocite2008/resumos/36356.htm. Acessada em 08 de julho de 2013.
  12. ROLNIK, S. Cartografia Sentimental. Transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Edições Liberdade, 1989.
  13. SIQUEIRA-SILVA, R. Grupos musicais em saúde mental: conexões entre estética musical e práticas musicoterápicas. Tese de doutoramento em Psicologia. Orientadora Dra. Márcia Oliveira Moraes. Niterói: UFF, 2012, 100p. Disponível em http://server.slab.uff.br/teses/2012/2012Raquel.pdf. Acessada em 12 de junho de 2013.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.