Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Trabalhos baseados em pesquisa

ANO XXIII – NÚMERO 30 – 2021

Music therapy remote attendance: narratives of a teaching and learning process

DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.30.2021.156
Submitted
May 23, 2021
Published
18-02-2022

Abstract

COVID-19 pandemic has changed teaching and learning relationships. Affected by social distancing, teachers and students used digital technological resources for non- presential lessons. This article presents the journey eight students and a teacher performed while developing the subject Social Music Therapy in this context. Autoethnography and principles of thematic analysis were the methodological options for text construction. Final considerations showed that the teaching and learning process conducted in a virtual environment allowed class continuity despite the changes in physical space, aesthetics, and relational ecology between students and teachers; pedagogical interactions even in virtual environments are crucial for the production of social and mental health.

References

  1. Agência de Notícias do Paraná. Disponível em: ehttp://www.aen.pr.gov.br/modules/noticias/article.php?storyid=106160&tit=Novo-decreto-suspende-aulas-em-escolas-particulares-do-Parana. Acesso em 15 de jan 2020.
  2. Bruscia, K. (2014). Defining Music Therapy, University Park, IL: Barcelona Publishers.
  3. Cunha, A. G. (2007). Dicionário Etimológico da Língua Brasileira. Rio de Janeiro: Lexicon Editoral Digital.
  4. Diário Oficial da União. PORTARIA Nº 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 15 de jan. 2020.
  5. Diário Oficial da União. PORTARIA Nº 544, DE 16 DE JUNHO DE 2020. DISPONÍVEL EM: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872Acesso em: 15 de jan. 2020.
  6. Goedert, L.; Arndt, K. B. F. (2020) Mediação pedagógica e educação mediada por tecnologias digitais em tempos de pandemia. Criar Educação, v. 9, nº2. Disponível em: http://periodicos.unesc.net/criaredu/issue/view/247/showToc. Acesso em: 19 de dez. 2019.
  7. Goedert, L.(2020). Palestra Do conceito de mediação à ação de mediação pedagógia, proferida no Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva-PROFEI, Curitiba, 15 de dez., online, canal You Tube da UNESPAR.
  8. Katz, H. (2020). Pandemia: porque não usar. Logos 54 , v.27, n.02. p 113-127. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/54469. Acesso em: 28 dez 2019.
  9. Lévy, P. (2009). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.
  10. Maffesoli, M. (2009). A república dos bons sentimentos: documento. São Paulo: Iluminuras.
  11. OMS. Organização Mundial da Saúde.(2019).Protect yourself and others from COVID-19. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public. acesso em: 03 de jan. 2020.
  12. Pereira, L.F..; Camargo, M& Stecz, S. (2016)Arte e conhecimento tudo a ver! Curitiba: Alvaro Borges.
  13. Santos, M. (2006)A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.
  14. Santos, S. M. A. (2017). O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. PLURAL, v.24, n.1, p.214-24. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/plural/article/view/113972. Acesso em: 09 de jan. de 2020.
  15. Souza, L. K. de. (2019). Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672019000200005. Acesso em 25 jan. 2021.
  16. Spry, T. (2001). Performing Autoethnography: An Embodied Methodological Praxis. Qualitative Inquiry, v. 7, n. 6, p. 706-732. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/107780040100700605. Acessoem 10 de jan. 2020.
  17. Ruud, E. (1998). Music Therapy: Improvisation, Communication and Culture.
  18. Barcelona Publishers.
  19. UBAM. Perfil do Musicoterapeuta Social. Grupo de Trabalho sobre Musicoterapia na Assistência Social da UBAM. UBAM, Março de 2011. Disponível em: http://ubammusicoterapia.com.br/wp-content/uploads/2018/07/perfil-do-musicoterapeuta-social.pdf. Acesso em 16 de nov. 2020.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)