Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Trabalhos baseados em pesquisa

ANO XXIII – NÚMERO 30 – 2021

Music therapy in the treatment of automutilating adolescents

DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.30.2021.161
Submitted
June 6, 2021
Published
22-07-2022

Abstract

Self-harm behaviors have grown dramatically in recent decades and are increasingly common among teenagers in contemporary society. This study is an intervention research of the type before and after, with a mixed methodology, which aim to investigate the possible contributions of Music Therapy in the treatment of a group of self-mutilating adolescents hosted at the Child and Youth Psychosocial Care CenterÁgua Viva, Goiânia, Goiás. For the collection of quantitative data, the Barrat Impulsivity Scale - version 11 (Barrat Impulsivity Scale - BIS 11) and the Self-Mutilation Behavior Scale (Functional Assessment of Self-Mutilation - FASM) were used. Music therapy interventions were carried out in a closed group of nine participants, over a period of three months. During the meetings, musical experiences of recreation, listening and composition were used. It is concluded that the experiences of recreation and musical listening effectively contributed to the reduction of self-mutilation behaviors, as well as the reduction of impulsivity. As for the musical composition experience contributed to the regulation, structuring, expression, communication and reframing of feelings and emotions, in addition to expanding interpersonal interaction through identification.

References

  1. Baker, F. (2013). The environmental conditions that support or constrain the therapeutic songwriting process. The Arts in Psychotherapy, v. 40, p. 230–238. Disponívelem: <http://dx.doi.org/10.1016/j.aip.2013.02.001>.Acessoem: 14 mar. 2017.
  2. Baker, F. A.,Ballantyne, J. (2013). “You've got to accentuate the positive”: Group songwriting to promote a life of enjoyment, engagement and meaning in aging Australians.Nordic Journal of Music Therapy, v. 22, n. 01, p. 7-24. Disponívelem: <https://doi.org/10.1080/08098131.2012.678372>. Acesso em: 14 mar. 2017.
  3. Bernardes, S. (2015). V. Tornar-se (IN) Visível: um estudo na rede de atenção psicossocial de adolescentes que se automutilam, p. 123. Dissertação (Mestrado em saúde) Universidade Federal de Santa Catarina Centro de Ciências da Saúde, Florianópolis.
  4. Bruscia, K. E (2016). Definindo Musicoterapia.Dallas: Barcelona Publishers.
  5. Estay, J. M., Silva, M. G. C.,Stort, A. H. (2018). Processo identitário: até quando há benefícios? Atas – Investigação Qualitativa em Saúde, v. 2. Disponível em: <https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1917/1867>.Acesso em: 28 abr. 2021.
  6. Giusti, J. S. (2013).Automutilação: característica clínica e comparação com pacientes com transtorno obsessivo-compulsivo. 184 p. Tese (Doutorado em Medicina). Faculdade de Medicina de São Paulo. São Paulo.
  7. Huang, Y., Kotov, R.,Girolamo, G., Preti, A.,Angermeyer, M., Benjet, C.,Demyttenaere, K., … Kessler, R. C. (2009). DSM-IV personality disorders in the WHO World Health Surveys. Br J Psychiatry, vol. 195, n. 1,julho, p.46-53.
  8. Klonsky, E. D., Lewis, S. P. (2014).Assessment of Non-suicidal Self-injury. In: NOCK, M. K. (Ed.).The Oxford handbook of suicide and self-injury. New York: Oxford University Press, p. 337-351.
  9. Manzano, M. A., Gattino, G. S. (2015).A composição de canções como estratégia terapêutica em Musicoterapia: uma revisão integrativa da literatura em língua inglesa. Revista Brasileira de Musicoterapia.Ano XVII, nº 18, p. 43-63. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/0B7-3Xng5XEkFWXpMSEdXMGZJQjg/view>. Acesso em: 03 mar. 2018.
  10. Millecco Filho, L. A., Brandão, M. R. E., Millecco, R. P. (2001).É preciso cantar – Musicoterapia, cantos e canções. Rio de Janeiro: Enelivros.
  11. Rickson, D. J. (2006). Instructional and improvisational models of music therapy with adolescents who have attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): A comparison of the effects on motor impulsivity. Journal of Music Therapy, v. 43, n. 1, pp. 39–62. doi:10.1093/jmt/43.1.39
  12. Santos, E.A. (2018).Musicoterapia e o cuidado ao cuidador familiar do idoso com Alzheimer: Um estudo de caso. 160f. Dissertação (Mestrado em Música) Programa de Pós-Graduação em Música – Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás.
  13. Santos, L. C. S., Faro, A. (2018). Aspectos conceituais da conduta autolesiva: Uma revisão teórica. Psicol. Pesqui. Juiz de Fora: v. 12, n. 01, jan.-abr., p. 1-10. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psipesq/v12n1/02.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2021.
  14. Saraiva, C. (1997).Para-suicídio:contributo para uma compreensão clínica dos comportamentos suicidários recorrentes. Tese. Coimbra: Universidade de Coimbra.
  15. Scola, R. (2018). Coesão grupal. In: Anais do CONGREGARH Conexão. Universidade de Passo Fundo, Junho.
  16. Sousa, S. M. G., Moreira, M. I. C. (Orgs). (2012).Atendimento Psicossocial de Crianças e Adolescentes em Situação de Abuso Sexual.Goiânia: Cânone Editorial.
  17. Tangarife, A. S., Petersen, E., Mouta, D., Jermann, P. E. (2006).O sonoro na construção da identidade: Musicoterapia, saúde mental e outros constructos. In: Simpósio Brasileiro de Musicoterapia, 7, Goiânia, Anais... Goiânia.
  18. Wazlawick, P., Camargo, D. D., Maheirie, K. (2007).Significados e sentidos da música: uma breve composição a partir da psicologia histórico-cultural. Psicol Estud. Maringá.v.12, n. 01, p.105-13. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722007000100013>. Acesso em 29 abr. 2021.
  19. Willhelm, A. R., Andretta, I., Ungaretti, M. S. (2015). Importância das técnicas de relaxamento na terapia cognitiva para ansiedade. Contextos Clínicos, vol. 8, n. 1, Jan.-Junho. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cclin/v8n1/ v8n1a09.pdf>. Acesso em: 27 abr. 2021.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)