Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO X – NÚMERO 8 – 2006

PESQUISANDO A "INCLUSÃO" NA CIDADE DE RIBEIRÃO PRETO

  • Ana Lucia de Abreu Braga
  • Noemi Lang
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.8.2006.302
Submitted
July 1, 2021
Published
30-12-2006

Abstract

Special Education lives a moment of paradigm review. It is fundamental to the legislation that the person who presents special needs have the opportunity of complete integration with society. Schools are undergoing readjustments. In the Music Therapy Clin­ic there was interest in knowing how (lie inclusion is being imple­mented in Ribeirão Preto. What was found was surprising: to speak about deficiency doen't seem to be very adequate. Families deny their chiden's deficiency, a fact alson observed in the Clinic; teachers can'l deal with lhe inclusion; students request the return to special schools. Besides special students that have adapted themselves to the regular school system.

References

  1. APAE – Mensagem da Apae. Ano XVIII. Abril a Junho/91. Brasília, 1991.
  2. BRAGA, Ana Lúcia de Abreu – Professores em Serviço: Análise de um Processo de (Trans)formação. Dissertação de Mestrado – UNICAMP, 1993.
  3. BRUSCIA, Kenneth E. – Definindo Musicoterapia. Tradução: Mariza Velozo Fernandes Conde. Rio de Janeiro: Enelivros, 1998.
  4. CANGUILHEM, Georges – O Normal e o Patológico. 3ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1990.
  5. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – Resolução CNE/CEB 2/2001. Diário Oficial da União. Seção 1-E, p. 39–40. Brasília, 2001.
  6. DECRETO Nº 3.298, de 20 de dezembro de 1999 – Regulamenta a Lei 7.853/89, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência.
  7. DIAS, Tárcia Regina da Silveira – Integração Escolar: Discussões Preliminares sobre um Caminho. In: MONTOAN, Maria Tereza Egler (org.). A Integração de Pessoas com Deficiência: Contribuição para uma Reflexão sobre o Tema. São Paulo: Memnon, 1997.
  8. KASSAR, M. de C. M. – A Deficiência Mental na Voz das Professoras. Dissertação de Mestrado. Centro de Ciências Humanas da UFMS. Campo Grande, 1993.
  9. LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996.
  10. LEINIG, Clotilde Espínola – Tratado de Musicoterapia. São Paulo: Sobral Editora, 1977.
  11. LOURENÇO, Érika – Educação Inclusiva: Uma Contribuição da História da Psicologia. In: Psicologia, Ciência e Profissão. 2000 (1): 24–29. Revista dos Conselhos Federal e Regionais de Psicologia. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932000000100004
  12. MADER, Gabriele – Integração da Pessoa Portadora de Deficiência: A Vivência de um Novo Paradigma. In: MONTOAN, Maria Tereza Egler. A Integração de Pessoas com Deficiência: Contribuição para uma Reflexão sobre o Tema. São Paulo: Memnon, 1997.
  13. MEC/SEES – Livro 1. Brasília, 1994.
  14. MELLO, Ana Maria S. Ros de – Autismo e Integração. In: MONTOAN, Maria Tereza Egler (org.). A Integração de Pessoas com Deficiência: Contribuição para uma Reflexão sobre o Tema. São Paulo: Memnon, 1997.
  15. MONTOAN, Maria Tereza Egler (org.) – A Integração de Pessoas com Deficiência: Contribuição para uma Reflexão sobre o Tema. São Paulo: Memnon, 1997.
  16. ONU – Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, e Ministério da Educação e Ciência da Espanha – Declaração de Salamanca e Linha de Ação: Sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: CORDE, 1994.
  17. STAINBACK, Susan; STAINBACK, William – Inclusão: Um Guia para Educadores. Tradução: Magda França Lopes. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.