Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Trabalhos baseados em pesquisa

ANO XXVI – NÚMERO 38 – 2024

The importance of music therapy for people with Autism Spectrum Disorder – ASD

DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.38.2024.435
Submitted
April 21, 2024
Published
13-06-2025

Abstract

This article addresses the interfaces between music therapy, patients with ASD (Autism Spectrum Disorder), the patient's Sound Identity, and the therapeutic benefits through music. It considers music therapy interventions for ASD patients, support, support networks, and treatment for improved quality of life for both patients in this condition and their families and caregivers. Integrating this knowledge into clinical music therapy practice can provide new explanations for how the therapeutic use of music promotes health improvements, as well as support the development of new clinical treatment approaches, diagnostic assessment, and assessment of the therapeutic process. This article provides a bibliographic foundation for clinical music therapy practice focusing on the functionality of verbal and non-verbal communication, social interaction, mood improvement, and assistance in the development of skills for children and adolescents with Autism Spectrum Disorder.

References

  1. Alvin, J. (1978). Music therapy for the autistic child. Oxford University Press.
  2. Benenzon, R. (1988). Teoria da musicoterapia: Contribuição ao conhecimento do contexto não verbal (3ª ed.). Editora Summus.
  3. Berger, D. (2002). Music therapy, sensory integration and the autistic child. Jessica Kingsley.
  4. Bruscia, K. (2000). Definindo Musicoterapia. Enelivros.
  5. American Psychiatric Association. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (5ª ed.; M. I. C. Nascimento, Trad.; A. V. Cordioli, Revisãotécnica). Artmed.
  6. Elefant, C. (2001). Speechless yet communicative: Revealing the person behind the disability of Rett Syndrome through clinical research on songs in music therapy. In D. Aldridge, G. Di Franco, E. Ruud, & T. Wigram (Eds.), Music therapy in Europe (pp. 345-359). ISMEZ.
  7. Freire, M. (2014). Efeitos da musicoterapia improvisacional no tratamento de crianças com transtorno do espectro do autismo (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
  8. Gattino, G. S., Riesgo, R., Longo, D., Leite, J., & Faccini, L. (2011). Effects of relational music therapy on communication of children with autism: A randomized controlled study. Nordic Journal of Music Therapy, 20(2), 142-154. https://doi.org/10.1080/08098131.2010.529804 DOI: https://doi.org/10.1080/08098131.2011.566933
  9. Goyos, C. (2018). ABA: Ensino da fala para pessoas com autismo (1ª ed.). Edicon.
  10. Guilhardi, C., Romano, C., & Bagaiolo, L. (2012). Risco autístico em bebês: Possibilidades de avaliação comportamental. In C. V. B. B. Pessoa, C. E. Costa, & M. F. Benvenutti (Orgs.), Comportamento em foco 1 (pp. 155-177). Associação Brasileira de Psicologia e Medicina Comportamental. Recuperado de http://abpmc.org.br/arquivos/publicacoes/14051224948bfcea692.pdf
  11. Huron, D. (2006). Sweet anticipation: Music and the psychology of expectation. MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6575.001.0001
  12. Jacobson, J. W., & Mulick, J. A. (1996). Manual of diagnosis and professional practice in mental retardation. American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/10203-000
  13. Malheiros, E., Ribeiro, C. D., Almeida, F. F., & Souza, L. (2017). Benefícios da intervenção precoce na criança autista. Revista Científica da FMC, 12(1), 85-94. DOI: https://doi.org/10.29184/1980-7813.rcfmc.121.vol.12.n1.2017
  14. Mendes, S., & Silva Jr., A. (2020). Autismo: A importância do diagnóstico e intervenção precoce. Revista Científica Eletrônica de Psicologia FAEF, 34(2), 117-135. https://doi.org/10.1234/rcepf.34.2.117
  15. Nordoff, P., Robbins, C. (2007). Creative Music Therapy (2nd ed.). Barcelona.
  16. Sampaio, R. (2002). Novas perspectivas de comunicação em musicoterapia (Dissertação de mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
  17. Sampaio, R. T., Loureiro, C. M. V., & Gomes, C. M. A. (2015). A musicoterapia e o transtorno do espectro do autismo. Per Musi, 32, 137-170. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/pm/n32/1517-7599-pm-32-0137.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/permusi2015b3205
  18. Silva, M., & Mulick, J. (2009). Diagnosticando o transtorno autista: Aspectos fundamentais e considerações práticas. Psicologia Ciência e Profissão, 29(1), 116-131. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932009000100010
  19. Zanon, R. B., Backes, B., &Bosa, C. A. (2017). Diagnóstico do autismo: Relação entre fatores contextuais, familiares e da criança. Psicologia: Teoria e Prática, 19(1), 152-163. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151636872017000100009&lng=pt&nrm=iso DOI: https://doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v19n1p164-175

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.