Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XX – NÚMERO 24 – 2018

INTERFACES BETWEEN THEORY OF MUSICAL DEVELOPMENT AND MUSIC THERAPY

  • Daniele Pendeza
  • Graciane Torres de Azevedo
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.24.2018.45
Submitted
March 29, 2021
Published
30-06-2018

Abstract

The present research, of theoretical nature, aimed to investigate how theories of musical development can contribute to Music Therapy. For this, the research was qualitative, performed through narrative review. The theories of musical development of Swanwick and Tillman (1986), Bruscia (1999) and Monteiro (2011) were analyzed, highlighting their characteristics and interfaces with Music Therapy. It is concluded that the three theories are of fundamental importance for the practice of Music Therapy, as well as the need for more research in the area, involving musical development throughout the life cycle, considering its global and ecological characteristics.

References

  1. ASPESI, Cristina de C.; DESSEN, Maria A.; CHAGAS, Jane F. A ciência do desenvolvimento humano: uma perspectiva interdisciplinar. In: DESSEN, Maria A.; JUNIOR, Áderson L. C. (Orgs.). A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras. Dados eletrônicos. – Porto Alegre: Artmed, 2008. Capítulo 1, páginas 19-36.
  2. BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 267 p., 1996.
  3. BRUSCIA, Kenneth E. O desenvolvimento musical como fundamentação para a terapia. Texto info CD-R - David Aldridge, 1999. Tradução: Barcellos, Lia R., Rio de Janeiro, 1999.
  4. CAIRNS, Robert. B. et al (Orgs.). Developmental science. New York: Cambridge University Press, 1996.
  5. CAREGNATO, Caroline. Relações entre a Teoria Espiral do Desenvolvimento Musical e a Epistemologia Genética. Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas. Volume 5 Número 1 – Jan-Jul/2013. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2013.v5n1.p128-146
  6. DESSEN, Maria A.; JUNIOR, Áderson L. C. Introdução. DESSEN, Maria A.; JUNIOR, Áderson L. C. (Orgs.). A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras. Dados eletrônicos. – Porto Alegre: Artmed, 2008. Introdução, páginas 11-15. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2005000100004
  7. ETTENBERGER, Mark. Music therapy in the neonatal intensive care unit: Putting the families at the centre of care. British Journal of Music Therapy, 1–6, 2017. DOI: https://doi.org/10.1177/1359457516685881
  8. FEDERICO, Gabriel. Musicoterapia focal obstétrica. XI Congreso Mundial de Musicoterapia, Brisbane, Austrália 2005.
  9. HENTSCHKE, Liane.; OLIVEIRA, Aalda. Music curriculum development and evaluation based on Swanwick’s theory. International Journal of Music Education, 34, 14-29, 1999. DOI: https://doi.org/10.1177/025576149903400103
  10. HODGES, Donald A. Music Psychology and Music Education: What’s the connection? Research Studies in Music Education, 21, 31-44, 2003. DOI: https://doi.org/10.1177/1321103X030210010301
  11. ISKANDAR, Amil I.; LEAL, Maria R. Sobre positivismo e educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 3, n.7, p. 89-94, set./dez. 2002. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v3i7.4897
  12. MONTEIRO, Nydia C. C. do R. Quadro do desenvolvimento Audiomusicoverbal infantil de zero a cinco anos para a prática de Educação Musical e Musicoterapia. Revista Brasileira de Musicoterapia. Ano XIII, n.11, 2011.
  13. PALAZZI, A; NUNES, C. C. Contribuições da musicoterapia na uti neonatal para a interação mãe-bebê pré-termo. Salão de Extensão (17: 2016: Porto Alegre, RS). Caderno de resumos. Porto Alegre: UFRGS/PROREXT, 2016.
  14. ROTHER, Edna T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, vol. 20, núm. 2, pp. v-vi, abril-junio, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001
  15. SEKI, Natalie H.; GALHEIGO, Sandra M. The use of music in palliative care: humanizing care and facilitating the farewell. Interface - Comunic., Saude, Educ., v.14, n.33, p.273-84, abr./jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832010000200004
  16. SENNA, Sylvia R. C. M.; DESSEN, Maria A. Contribuições das Teorias do Desenvolvimento Humano para a Concepção Contemporânea da Adolescência. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, Vol. 28 n. 1, pp. 101-108, Jan-Mar 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722012000100013
  17. SIFUENTES, Thirza Reis et al. Desenvolvimento Humano: desafios para a compreensão das trajetórias probabilísticas. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Vol. 23 n. 4, pp. 379-386, Out-Dez 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722007000400003
  18. SWANWICK, Keith. Further research on the Musical Development Sequence. Psychology of Music, 19, 22-32, 1991. DOI: https://doi.org/10.1177/0305735691191002
  19. SWANWICK, Keith. Music, mind and education. London: Routledge, 1988.
  20. SWANWICK, Keith. Musical knowledge: intuition, analysis and music education. London: Routledge, 1994.
  21. SWANWICK, Keith; TILLMAN, June. The sequence of musical development: a study of children’s composition. British Journal of Music Education. Cambridge Journals, Cambridge. Vol. 3, p. 305-339, 1986. DOI: https://doi.org/10.1017/S0265051700000814

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.