Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artigos

ANO XXII – NÚMERO 29 – 2020

COVID-19 PANDEMIC: POSSIBILITIES FOR DEMOCRATIZING DISTANCE EDUCATION IN THE DIGITAL MUSICAL INCLUSION PROCESS

  • Paulo Eduardo Mauá
  • Gunnar Glauco De Cunto Carelli Taets
DOI
https://doi.org/10.51914/brjmt.29.2020.97
Submitted
May 5, 2021
Published
05-05-2021

Abstract

This is an experience report on a digital music inclusion process for blind or low vision adults from the Music Transforming Lives Project (PROMUVI) held in Baixada Santista, São Paulo, during the COVID-19 pandemic. Most of the project's participants reported willingness to continue with virtual classes after the end of the pandemic, even with the problems of delay, reverberation, internet outages, which made the group's musical appreciation very difficult. New ways of teaching and learning increase the diversity of the ways in which music and inclusion are transmitted. This is a phenomenon that can be observed in this peculiar time of pandemic. And the most important thing during the realization of this project in a virtual way was “making music”. It can be said that PROMUVI demonstrated musicking during its rehearsals, which can also be understood as musicality in action that allows exploring the diversity of human relationships. That the close and challenging relationship established between Information and Communication Technology (ICT), Distance Learning and digital inclusion, highlights the constant need to build new forms of educational and musical practices with space for the value that this musical making has in the lives of the participants. PROMUVI will continue with virtual meetings, seeking people from all over Brazil as a form of musical inclusion, human development and providing the improvement of professionals who want to work with people with visual impairments and ICT.

References

  1. Brasil. Decreto Lei nº 2.494 de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o Artigo 80 da LDB (Lei nº 9.394/96) de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/D2494.pdf. Acesso em 8 de maio de 2020.
  2. Bruscia, Kenneth E (2000). Definindo Musicoterapia. Rio de Janeiro: Enelivros.
  3. Costa, Luiz Fernando Navarro. (2019). EAD, música e inclusão: uma proposta de ensino e aprendizagem do violão popular na modalidade e distância para cegos. VII Encontro sobre Música e Inclusão. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, RN. Disponível em https://emiufrn.files.wordpress.com/2019/08/029-042_anais_2019_costa.pdf. Acesso em 19 de junho de 2019.
  4. Krüger, Susana Ester (2006). Educação musical apoiada pelas novas tecnologias de informação e comunicação (TIC): pesquisas, práticas e formação de docentes. Revista da ABEM. Porto Alegre, V. 14, 75-89, mar.. Disponível em http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/314/244. Acesso em 15 de abril de 2020.
  5. Parejo, Enny (2009). Música e transdisciplinaridade: um caminho de interiorização. In: LIMA, Sonia Regina Albano (Org). Ensino, música & interdisciplinaridade. Goiânia: Editora Vieira/Irokun Brasil. p. 95-126
  6. Tudissaki, Shirlei Escobar (2009). Musicografia braille: um recurso para o ensino e aprendizagem musical de alunos cegos. In: LIMA, Sonia Regina Albano (Org). Ensino, música & interdisciplinaridade. Goiânia: Editora Vieira/Irokun Brasil, p. 143-162.
  7. Mauá, Paulo Eduardo (2017). Ensino de música para cegos sem braile: desafio ou loucura? Dissertação (Mestrado em Comunicação Acessível). Instituto Politécnico de Leiria. Escola Social de Educação e Ciências Sociais. Leiria, Portugal. Disponível em https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/2968/1/MauaPaulo_MCA.pdf. Acesso em 30 de março de 2020.
  8. Santos, Sueli Martins Leal & Santiago, Glauber Lúcio Alves (2014). Recursos tecnológicos para o aluno de educação musical com baixa visão. Encontro de Pesquisadores em Educação à Distância. Simpósio Internacional de Educação à Distância. Universidade Federal de São Carlos. Disponível em http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2014/article/view/630. Acesso em 10 de abril de 2020.
  9. Simão Neto, Antonio (2012). Cenários e modalidades de EAD. Ed. Rev. Curitiba: IESDE Brasil S.A.
  10. Small, Christopher (1999). Musicking: the meanings of performance and listening. Middletown: Wesleyan University Press.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.